söndag 29 oktober 2023

Medlaren av Jenny Rogneby.




Det här är första boken av Jenny som jag läser, men inte den sista. ”Medlaren” är en kriminalroman som är inspirerad av verkliga fall. 


Boken är även första delen i en ny kriminalserie där vi får möta Angela Lans som är medlare. Hon driver ett pilotprojekt,  där medling vid brott för första gången ska hållas för  vuxna. Offer och gärningsman ska erbjudas en möjlighet att träffas för att tala om händelsen och brottet.   


Ok, det här är så spännande så jag vet inte var jag ska ta vägen. Har både läst och lyssnat växelvis och det var svårt att lägga ifrån sig boken. Jenny har hittat en vinkling för sin kriminalroman som jag inte har stött på tidigare. Och det är galet bra, galet spännande och väcker så många tankar och känslor. 


Jenny skriver väldigt målande och berättelsen kryper in under huden på mig. Så in under huden att jag ibland kikar mig över axeln när jag lyssnar på boken ute på mina promenader. Det är bra miljöbeskrivningar och bra gestaltade karaktärer. Jenny vrider på saker och händelser så jag inte vet jag ska tro eller vänta mig när jag vänder blad. Oväntat vändningar, oförutsägbart, välskrivet och förbaskat bra tempo. 


Rekommenderas varmt. 


Ges ut av Ordfront förlag

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

En sensommar av längtan av Gabriella Argus

  Det här var precis vad jag behövde just nu. En varm och underhållande feelgood/romance med både hjärta och smärta. En feelgood med härliga...