söndag 15 oktober 2023

Rebelltjejers handbok - Nona Willis Aronowitz





Att vara tjej och ung i dagens värld är både pirrigt och utmanande. För många är det en tid av förändringar, nya vänner, skolstress och att försöka passa in. 


Jag tror att den här boken är bra att sätta i händerna på unga tjejer för den innehåller nästan allt. Om hur kroppen fungerar, om känslor som kan fara upp och ner, stress, träning, veckopeng, om familj, vänner, sociala medier, mens och mycket mer.  Precis en sådan bok jag gärna hade läst när jag själv var i 11-14 års åldern. En tid som kan vara helt fantastisk och även väldigt jobbig. 


Jag älskar hur boken är utformad, med lättlästa texter, texter om viktiga saker som ibland kan vara svåra att prata om. Det är härliga illustrationer (gjorda av Caribay Marquina) som gör boken ännu mer lockade och intressant. Jag hoppas att boken hittar ut till fler för det är en bok som behövs. Det är inte alltid så att våra unga tjejer vill prata med oss vuxna om allt även om det kanske är det bästa. Då kan den här boken ge svar på några frågor. Det finns mycket man kan diskutera kring när man läst, så varför inte läsa tillsammans? 


Det står att boken är rekommenderad för läsåldern 9-12. Jag skulle nog säga att från ca 11 år är mer passande. Tummen upp! 


Ges ut av Bokförlaget Max Ström


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

En sensommar av längtan av Gabriella Argus

  Det här var precis vad jag behövde just nu. En varm och underhållande feelgood/romance med både hjärta och smärta. En feelgood med härliga...