söndag 15 oktober 2023

Om du var min av Christina Erikson





Christina har vi mest lärt känna genom hennes fenomenalt bra spänningsserie om Forsete! Nu sadlar Christina om till historisk romance och serien ”Svartåsviten”. 


Vi flyttar oss till Svartå, året är 1792 och 16 åriga Christina har storslagna ambitioner och planer för herrgården som hennes pappa håller på att bygga utanför Örebro. Men Christina skickas till Stockholm för att introduceras vid hovet och för att hitta en lämplig make trots att hennes hjärta egentligen klappar för murarsonen Gustaf. 


”Om du var min” är den första delen i historien om kvinnorna som styrt på Svartå Herrgård. en serie som ska landa i 21 delar och utspela sig från slutet av 1700-talet fram till modern tid. Det kommer att handla om kvinnans rätt till att välja och styra över sitt eget liv och kampen för att få välja sin egen kärlek. 


Jag tycker om på det sätt som Christina berättar. Hur hon berättar så levande att man kan känna lukterna och se miljöerna framför sig. Hur Christina med sin berättelse får mig att bli engagerad i karaktärernas öden, både de rika och arbetarna på gården. Jag tycker bland annat om att följa karaktären Christina och hennes vänskap med Maja. 


Författaren lyckas bra med att beskriva livet på 1700-talet, det är en intressant tid att följa och har med en hel del tidstypiska detaljer som gör historien verklighetstrogen. 


Det här blir en spännande serie att följa!


Ges ut av Bookmark förlag


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

En sensommar av längtan av Gabriella Argus

  Det här var precis vad jag behövde just nu. En varm och underhållande feelgood/romance med både hjärta och smärta. En feelgood med härliga...