söndag 4 augusti 2024

Frälsarkransen av Kristina Ohlsson.





 


Det här mina vänner, är en bladvändare av rang! Swosh, så var 500 sidor slut och boken kändes inte ens lång. Så Jajjamensan, hon har gjort det igen - skrivit en galet bra bok! En sådan där bok jag är avis på att du har oläst hemma. 


Det är för fjärde gången vi får återvända till Hovenäset på västkusten och August Strindberg. Hans stora dröm om att bli förälder har förverkligats och han och Maria njuter av sin lilla familj där de bor på Kärleksvägen.


Men så händer något i den lugna idyllen, ett äldre par hittas förgiftade. Vem vill dem så illa? Och vad är det för skugga ur August förflutna som dyker upp? 


Jag dras snabbt in i handlingen och måste hela tiden läsa ett kapitel till för att få veta hur det ska gå. Kristina behåller den röda tråden och spänningen genom hela boken, från första till sista sidan. Det är spänning och relationer i en bra balans! 


Tycker om det karga landskapet som Kristina gestaltar väldigt väl. Hennes sätt att göra karaktärerna så levande. Man får lära känna och tycker om dem. 


”Frälsarkransen” är en lågmäld spänningsroman, det blir som en pusseldeckare där jag får ledtrådar till helheten vart efter jag läser. Handlingen får ta tid vilket jag uppskattar och det är fokus på vardagliga händelser och människor som både har mindre och större problem. 


Det här är 500 sidor ren njutning av Kristinas välskrivna språk. Hon är fantastisk på att bygga ihop en historia som man liksom inte vill lämna och gör mig som läsare väldigt engagerad. Böckerna om August Strindberg har för alltid en plats i min bokhylla! Och jag längtar redan till nästa gång jag får återvända till Hovenäset. 


https://www.forum.se/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

En sensommar av längtan av Gabriella Argus

  Det här var precis vad jag behövde just nu. En varm och underhållande feelgood/romance med både hjärta och smärta. En feelgood med härliga...