söndag 4 augusti 2024

Sälflickan av Annika Thor.



”Sälflickan” är en roman om att se tillbaka på sitt liv och fundera över de val man gjorde i ungdomen. Om man gjort annorlunda, hur hade det gått då? 


Harry ser tillbaka på sitt liv och på sin syster Lilly som även kallades Sälflickan. Lilly som såg på saker på sitt eget sätt. Hon som var ett samhällets olycksbarn. 


En tunn liten bok med så otroligt mycket innehåll. Det är vackert, poetiskt, otäckt och sorgligt. Annika skriver så att man förstår utan att skriva det så direkt. Det finns där mellan raderna om man bara stannar upp och tar in texten. 


Jag tyckte väldigt mycket om den här romanen. Tyckte om Annikas sätt att berätta om Lilly, Harry och de andra som har betydelse för berättelsen. Hur hon beskriver kärleken till en syster och hur Harrys liv förändras med henne. Målande beskrivningar av miljöer, karaktärer, stämningar och relationer. Allt detta på väldigt få sidor. Jag kommer bära med mig denna länge. Lilly kommer finnas med mig länge, den fina Sälflickan. 


Missa inte denna pärla till bok! 


https://www.wwd.se/


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

En sensommar av längtan av Gabriella Argus

  Det här var precis vad jag behövde just nu. En varm och underhållande feelgood/romance med både hjärta och smärta. En feelgood med härliga...