söndag 4 augusti 2024

Rent hus av Alia Trabucco Zerán.



 


Vad ska jag skriva och vad ska jag tycka om den här boken? För rent krasst så vet jag inte. När jag la den ifrån mig igår så kände jag både glädje och ångest över handling och karaktärer. 


”Rent hus” är en relativt kort roman med sina ca 225 sidor. Men den innehåller så mycket! Det är en roman om maktmissbruk och klasskillnader. Om att vara hembiträde och att ha arbetsvillkor som är hemska. Det är också en roman om karaktärer som beter sig illa mot både varandra och sitt hembiträde. 


Det är en fantastisk bok, rent språkligt att läsa. Älskar hur hon formulerar sina meningar, hur hennes huvudkaraktär Estela får berätta ur sitt perspektiv. Sen är även miljöerna ett stort plus, då jag inte har läst så många böcker som utspelar sig i Sydamerika. 


Men, och här kommer ett stort men. Jag fångas inte av berättelsen på det sätt jag trodde att jag skulle göra. Vissa delar är så ångestfyllda att läsa att jag måste lägga boken ifrån mig. Vissa stycken är så detaljerade av hemskheter att jag skummar. Jag skulle inte säga att det här är en bok man sträckläser och den lämnar inte en glad känsla i magen efter läsningen. 


Men ändå, jag är glad att jag har läst den, för språkets skull! Där briljerar författaren. 


Boken är även nominerad till årets bok, vilket jag har svårt att förstå om jag ska vara ärlig. För jag tycker inte att den uppfyller kriteriet ”Tilltala en bred läsktets”. Det är en tuff och ganska smal bok och innan nomineringarna avslöjades hade jag inte hört talas om den. För mig är inte det här årets bok, men det är en bok jag kommer att minnas. Och det är ju ett betyg i sig. 


Översatt av Hanna Nordenhök. 


https://www.wwd.se/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

En sensommar av längtan av Gabriella Argus

  Det här var precis vad jag behövde just nu. En varm och underhållande feelgood/romance med både hjärta och smärta. En feelgood med härliga...