söndag 19 mars 2023



 De förlorade ordens bok - Pip Williams. 


Det här är författarens debutroman och den utspelar sig under en tid det var ett världskrig på gång och en kvinnorörelse som var på uppgång. 


”De förlorade ordens bok” är en berättelse om ordens betydelse. Jag fastnade ganska snabbt i boken, i berättelsen om Esme. Esme är moderslös som tillbringar sin barndom i Skriptoriet, ett trädgårdsskjul där hennes far och några andra lexikografer samlar ord till Oxfords första ordbok. 


Boken är ganska lågmäld och har ett långsamt berättartempo. Esme är en intressant karaktär, hur hon intresserar sig för ord som männen ratar. Hon funderar på varför och inser med tiden att en del ord och uttryck värderas olika och att ord med kopplingar till kvinnors liv ofta förbises. 


Det är en intressant bok som har ett fint språk. Författaren har gjort ett bra jobb med research men jag får inte någon wow-känsla som en del andra som läst. Jag tyckte om boken och jag är glad att jag har läst, men det tog tid att komma igenom den. För mig var det här ingen bladvändare.  


Boken är översatt av Annika Sundberg och ges ut av Historiska media.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Häxhammaren av Johanna Strömqvist

  Rekommenderad läsålder är 9-12 år.  Det här är den andra, fristående boken i serien Silver & Stål.    Lilly och Vincent måste i ett nu...