lördag 18 mars 2023

Poeter mot krig.



 


I ett år har kriget i Ukraina pågått. Ett år där städer bombas, civila måste fly och dödas. Ett år, då Ukrainas invånare inte får leva sitt liv som de borde få leva. 


Här sitter jag i Sverige, trygg. Jag och min familj behöver inte fly men jag följer nyheterna om kriget, skänker pengar till förnödenheter som skickas till de drabbade som är kvar. 


Den här boken är ett resultat av ett blixtprojekt där författarna bara hade några dagar på sig att skicka in sina texter. En del av dikterna är nyskrivna och har fötts ur den händelseutvecklingen som är i Ukraina. 


På baksidan av boken kan man läsa att det är en unik sammansättning av poeter som är förenade i ett rop för fred. 


Det är korta dikter, långa. Dikter som är tuffa att läsa. Dikter som är fina. Dikterna fångar känslor med några få ord och speglar kriget i Ukraina men även krig i allmänhet. 


”Poeter mot krig” är en fin samling dikter som får mig att tänka efter och ger mig en klump i magen när jag tänker på alla människor som far illa på grund av kriget. 


Läsvärd, rekommenderas. 


Ges ut av Ekström & Garay

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

En sensommar av längtan av Gabriella Argus

  Det här var precis vad jag behövde just nu. En varm och underhållande feelgood/romance med både hjärta och smärta. En feelgood med härliga...