torsdag 9 mars 2023

Klara och solen av Kazuo Ishiguro


För ett tag sedan hade vi träff i min bokcirkel och till den här gången hade vi läst ”Klara och solen” av Kazuo Ishiguro, en brittisk författare med japanskt  ursprung. 


Det här är en bok om Klara som är en robot, en artificiell vän. Hon är tillverkad för att bli ett barns bästa vän och hjälpa denne in i vuxenvärlden. Berättelsen skildras ur Klaras perspektiv och vi får följa henne när hon betraktar världen utanför butikens skyltfönster. 


”Klara och solen” är en bok om både mänsklighet och ensamhet. Men det är inte en bok jag gillade! Jag hade svårt att ta mig igenom sidorna, tyckte den var svårläst och tappade i fart. De andra i bokcirkeln tyckte bättre om den än vad jag gjorde. Vi pratade även om språket i boken och kanske hade den varit bättre att läsa på engelska då vi kände att översättningen brast emellanåt. 


Men ändå, jag är glad att ha läst den. 


Nästa bok att läsa i bokcirkeln blir ”Under Magnoliaträden” av T.I. Lowe. 


”Klara och Solen” är översatt av Niclas Hval och ges ut av  Wahlström och Widstrand

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Häxhammaren av Johanna Strömqvist

  Rekommenderad läsålder är 9-12 år.  Det här är den andra, fristående boken i serien Silver & Stål.    Lilly och Vincent måste i ett nu...