onsdag 8 juni 2022

Vattnets sötma av Nathan Harris



Nominerad till årets bok 2022. 


En berättelse om både rasism, sorg, homosexualitet och klasskillnader. ”Vattnets sötma” utspelar sig 1865, strax efter amerikanska inbördeskriget då slavarna har blivit fria. Paret walker som förlorat sin son i kriget tar sig an två av slavarna, bröderna Prentiss och Landry, ger dem tak över huvudet och mat. Grannarna är inte glada över det beslutet. 


Det är en välskriven historia, en sorglig men ändå hoppfull berättelse men det var också en bok som det tog ett tag för mig att komma in i. Jag vet inte riktigt vad det berodd på, kanske berättarstilen? Jag fick gå tillbaka ett par tillfällen för att inte riktigt hängde med i handlingen. Trots berättelsens starka budskap så når den inte riktigt fram till mig, inte på det sättet jag trodde och hoppades.


Jag är ändå glad att jag har läst boken, om den inte hade varit nominerad till årets bok hade den gått mig förbi. Men min röst kommer den tyvärr inte att få.


Ges ut av Bookmark förlag  


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Häxhammaren av Johanna Strömqvist

  Rekommenderad läsålder är 9-12 år.  Det här är den andra, fristående boken i serien Silver & Stål.    Lilly och Vincent måste i ett nu...