torsdag 13 april 2023

Allt stannar hos mig av Jenny Jacobsson.



 


Jag tyckte väldigt mycket om Jennys förra bok ”En brud för mycket”. Det är en feelgoodroman jag fortfarande kan tänka på. Men ”Allt stannar hos mig” är en helt annan typ av roman, mer känslosam och till viss del sorglig. Här står Malcom i centrum, en 55-årig man som fortfarande bor kvar hemma hos sin mamma. Där blev han kvar, hos en mamma som använder tystnaden som vapen när något obehagligt dyker upp. 


Jag tycker som sagt att det här är en ganska sorglig men fin roman. En son som är fast i sin åldrande mors rutiner och inte kan bryta sig loss. Hemligheter som bubblar upp till ytan, svek, kärlek och spirande vänskap. Men det är också en roman om att förlåta och gå vidare. 


Jag tycker om hur Malcom utvecklas under bokens gång, hur han till slut börjar frigöra sig från rutiner och sin mamma. Det är en lättläst bok med mycket fina gestaltningar och beskrivningar av både miljöer, karaktärer och relationer. 


Jag gillar Jennys romaner, de är berörande och har ett väldigt fint språk. Det gillar jag! 


Boken ges ut av Lind och co

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

En sensommar av längtan av Gabriella Argus

  Det här var precis vad jag behövde just nu. En varm och underhållande feelgood/romance med både hjärta och smärta. En feelgood med härliga...