söndag 23 april 2023

Vill du veta? av Nikki Erlick.



 


Oj, den här boken väckte tankar.. och ångest! 


Bokens handling är som @ säger, enkel men genialisk! Den skapar ett intresse av att läsa mer och en vilja att få veta hur det ska gå. 


En helt vanlig dag står det en trälåda utanför varje dörr. I den lådan finns ett snöre - lika långt som du har år kvar att leva. 


Vad skulle man göra med den informationen? Skulle man leva annorlunda? Göra fler saker? Eller färre. Hur påverkar snöret människors syn på sitt och andras liv? När man vet hur länge man har kvar att leva. 


Jag tyckte att boken var väldigt bra, spännande och berörande. Jag tycker att författaren gestaltar känslor, karaktärer och deras agerande väldigt bra. Hur det här snöret och längden på det påverkar olika och skapar ett lugn hos några men kaos hos andra. 


Boken och handlingen kryper in under huden på mig. Den skapar otroligt mycket tankar om ens eget liv och de val man gör. Jag kommer minnas den här boken länge, den berörde och gav mig ångest. 😂


”Vill du veta?” är en perfekt bok för bokcirklar och diskussioner. Här finns många saker att prata om. Missa inte! 


Boken är översatt av Susanne Nobel och ges ut av  Harper Collins

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Häxhammaren av Johanna Strömqvist

  Rekommenderad läsålder är 9-12 år.  Det här är den andra, fristående boken i serien Silver & Stål.    Lilly och Vincent måste i ett nu...