torsdag 13 april 2023

Ekarvet av Kerstin Bergman.




Det här är den tredje boken om karaktären Iris Bure, men den första av dem som jag läser. Och jag ställer mig frågan varför jag inte har läst något av Kerstin Bergman tidigare? 


I den här boken får iris och fyra gamla klasskamrater från grundskolan ärva ett stort hus tillsammans av sin lärare Erna. Men det finns ett krav: de måste tillbringa fyra dygn tillsammans i huset innan de kan få ut arvet. När de väl är där ramlar de över ett mysterium som de inte kan låta bli att luska i. Saker försvinner, gamla hemligheter avslöjas. Varför har just de fem fått ärva? Kan de lita på varandra? Vad vill Erna att de ska hitta?


”Ekarvet” är en riktigt bra och spännande bladvändare med klurigheter och intressanta men lite udda karaktärer. Gillar Iris, hon är nyfiken och går sin egen väg. 


Eftersom jag bor i Linköping är det lite extra spännande att läsa boken då den utspelar sig i Linköping med omnejd. Tycker om hur Kerstin gestaltar miljöerna och hur jag känner igen mig. Huset de får ärva är spännande med en massa rum, hemligheter och saker man inte väntar sig att hitta. Boken är lättläst vit jag tycker om Kerstin berättar sin historia, hur hon beskriver och målar sitt språk. 


Riktigt bra deckare där jag som läsare får klura lite jag med kring vad som egentligen händer. Gillade mycket! 

Ges ut av Southside stories


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

En sensommar av längtan av Gabriella Argus

  Det här var precis vad jag behövde just nu. En varm och underhållande feelgood/romance med både hjärta och smärta. En feelgood med härliga...