torsdag 13 april 2023

Kaktus av Sarah Haywood.



 


Susan Green lever ett bra liv, om du frågar henne. Hon är 45 år, bor i en fin lägenhet och gillar att ha kontroll på allt i sitt liv. Överraskningar är bland det värsta hon vet, saker ska vara förutsägbara och ordnade. 


Men så inträffar två händelser, hennes mamma dör hastigt och hon inser att hon är gravid. Det gör att hon ställs inför det hon fruktar mest - att tappa kontrollen. 


Varierad bok måste jag erkänna. Dels väldigt underhållande men samtidigt en huvudkaraktär som jag retar ihjäl mig på under läsningen. Susan Green är otroligt irriterande och bryr sig till en början bara om sig själv. Men någonting händer under bokens gång och Susan lär sig tappa kontrollen. Hon bryter sig loss från sitt liv i ensamhet, gör en stor personlig resa och börjar skapa den familj som hon vill och är värd att ha. 


”Kaktus” är både rolig, underfundig och rörande med rapp dialog och lite udda karaktärer. Det är mycket starka känslor och tankar i boken. Jag växelvis lyssnade och läste om vartannat och boken är bra inläst av Rakel Molin. 


Boken är översatt av Fredrika Spindler och ges ut av Harper Collins

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

En sensommar av längtan av Gabriella Argus

  Det här var precis vad jag behövde just nu. En varm och underhållande feelgood/romance med både hjärta och smärta. En feelgood med härliga...