lördag 31 juli 2021

De kapabla av Klas Ekman



 Det här är den nionde boken bland de nominerade till årets bok som jag har läst. Och känslan när jag lägger ihop boken är att jag inte riktigt vet vad jag tycker. 

Boken är välskriven och spännande helt klart. Den är svår att lägga ifrån sig och jag tycker att storyn är intressant. Det jag gillar är att boken handlar om vanliga människor som i en hemsk situation tar fel beslut. Och att det sedan blir följdkonsekvenser av det som de inte kan hantera. Så långt gillar jag boken. 


Men sen någonstans efter mitten så skruvar det till sig lite för mycket. Det blir lite för mycket av allt. Det drar ner läsningen lite för mig. 


Men sammantaget är det en spännande bok, en bladvändare. Jag vill trots allt veta hur det går. ”De kapabla” kommer dock inte att få min röst, den går fortfarande till ”Amerikans jord”. 


Boken ges ut av Bookmark förlag

Följ mig gärna på Instagram: Lollos boktips

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Häxhammaren av Johanna Strömqvist

  Rekommenderad läsålder är 9-12 år.  Det här är den andra, fristående boken i serien Silver & Stål.    Lilly och Vincent måste i ett nu...