fredag 16 juli 2021

Er tredje man av Denise Rudberg

 



Som jag har längtat efter den här boken. ”Er tredje man” är den tredje delen i Kontrahenterna och återigen får vi möta Elisabeth, Signe och Iris och deras arbete som signalspanade på Karlaplan 4. 


Jag älskar den här serien. Blandningen av historia och vardagshändelser gör att boken är fängslande. Denise är skicklig på att porträttera tre starka kvinnor mitt under ett världskrig och skicklig på att beskriva hur det var och kunde vara i Sverige under 1940-talet. Det märks att hon har gjort en gedigen research innan hon skrev boken. 


Det är tidstypiska detaljer, fina miljöbeskrivningar, smarta och starka kvinnor som vill någonting. Det är bra och skickligt berättat så att man känner karaktärernas känslor när man läser. Det känns som man är på plats i handlingen i boken. 


Denise har hämtat inspiration från verkligheten och de tre huvudkaraktärerna är baserade på verkliga personer. Vilket gör att det är intressant att läsa om den här tiden i svensk historia som har så många sidor. 


Missa inte de här underbara böckerna. Men läs dem i rätt ordning, annars kommer inte handlingen och böckerna till sin rätt. 

Boken ges ut av Bookmark förlag 

Följ mig gärna på Instagram: Lollos boktips

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

En sensommar av längtan av Gabriella Argus

  Det här var precis vad jag behövde just nu. En varm och underhållande feelgood/romance med både hjärta och smärta. En feelgood med härliga...