onsdag 24 juli 2024

Det värsta som kan hända är allt av Cina Friender.



 


Läsålder 9 och uppåt. Funkar finfint för mig som vuxen med. 


Det finns så mycket hemskt som kan hända och Belle vill vara förberedd på allt. Därför har hon börjat bygga ett hemligt preppingförråd i källaren och ingen mer än bästa vännen Saga vet om det. 


Den här boken tipsade min fina vän om och hon hade helt rätt, den är fantastisk. Berättelsen om Belle gick rakt in i hjärtat och den kommer stanna där. 


”Det värsta som kan hända är allt” är en berättelse med både hjärta och smärta, humor och sorg. Tycker om hur Cina berättar sin historia om Belle, hur hon gestaltar Belles oro och ångest för att något hemskt ska hända. Mamman i mig vill bara krama om henne och säga att allt ska bli bra. 


Det här är en fin bok om att vara kompis, att vara syster och dotter. Att ha skilda föräldrar och att inte känna sig hemma bland sina klasskamrater. Att det kan vara både tufft och lätt att vara barn. 


Belle har många tankar och det känns som de vuxna till en början inte lyssnar på dem eller hennes oro. 


Bit för bit får jag som läsare veta mer om varför Belle är orolig, varför den kommande lägerskolan med klassen får henne att känna panik. Det är bara att huka sig och invänta katastrofen. Eller har det hemskaste redan hänt? 


Fantastiskt fin! Jag har skrattat, gråtit och kramat den här boken. Så fin, så tänkvärd! 


Det här är en bok jag skulle vilja rekommendera som högläsningsbok i en klass eller hemma. Det finns mycket att prata och diskutera kring. ”Det värsta som kan hända är allt” är en bok som får stanna i min bokhylla! Så bra var den! 


https://www.rabensjogren.se/



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

En sensommar av längtan av Gabriella Argus

  Det här var precis vad jag behövde just nu. En varm och underhållande feelgood/romance med både hjärta och smärta. En feelgood med härliga...