tisdag 16 juli 2024

Jag är en fuckin’ Queen av Ann Olerot






Det här är tredje delen i Anns serie om Felicia. 


Felicia är en tjej som strävar efter uppmärksamhet men samtidigt har det ganska tufft. Det är struligt i skolan och hon gör farliga challenges för att få uppmärksamhet. 


Jag tycker om Felicia, även om hon ibland gör det svårt för sig. Vill att det ska gå bra för henne. Hon bråkar med sin mamma, saknar sin pappa som hon inte alltid träffar eftersom han kör lastbil. Här gestaltar Ann Felicias känslor väldigt levande. Hennes saknad och känsla av ensamhet går liksom att ta på. 


Ann tar i sin serie om Felicia upp viktiga ämnen för barn i den här åldern. Ämnen som är lätta att och bör diskuteras. Om sociala medier, om påverkan, grupptryck, vänskap och att kunna få vara sig själv. Jag tror att en hel del i den tänkta målgruppen kan känna igen sig i Felicia och hennes vänner. 


Jag tycker att författaren skildrar det sociala spelet som ungdomar befinner sig i väldigt bra. Hur kan man passa in? Hur påverkar det man gör andra? Vilket ansvar har man för det man gör på sociala medier? 


”Jag är en fuckin’ Queen” och de två tidigare böckerna i serien är bra både för att läsa själv och att högläsa. De väcker frågor och funderingar men framför allt är de väldigt, väldigt bra! 


Missa inte!!  


https://ordalaget.se/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

En sensommar av längtan av Gabriella Argus

  Det här var precis vad jag behövde just nu. En varm och underhållande feelgood/romance med både hjärta och smärta. En feelgood med härliga...