tisdag 16 juli 2024

Funnen död av Gretelise Holm



 


Ljudboken inläst av Gunilla Leining. 


En äldre kvinna hittas död. Vem har dödat henne? Eller var det självmord? Vid första anblicken verkar kvinnan ha levt ett ganska stillsamt liv med sin man. Men bit för bit kommer det fram konflikter och slitningar med hennes närmaste. 


Jag tycker om den här spänningsroman som till stor del är en pusseldeckare med samhällskritiska inslag. En efter en faller alla bitar på plats och slutet är inte riktigt det jag trodde. Spänningen håller i sig genom hela boken. 


”Funnen död” har ett bra driv och relativt korta kapitel vilket gör den både lättläst och lätt att lyssna på. Jag tycker om hur Gretelise bygger upp sin berättelse, tycker att hon gestaltar karaktärer och miljöer väldigt bra. Det är karaktärer man stör sig på, karaktärer man vill veta mer om. Väldigt underhållande och spännande i vilket fall som helst. 


Om du inte har läst något av Gretelise Holm tycker jag att du ska göra det. Hon har innan den här boken bland annat skrivit en deckarserie om karaktären Karin Sommer. De är också väldigt bra! 


Översatt av Helena Stedman. 


https://harpercollins.se/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

En sensommar av längtan av Gabriella Argus

  Det här var precis vad jag behövde just nu. En varm och underhållande feelgood/romance med både hjärta och smärta. En feelgood med härliga...