tisdag 16 juli 2024

Drömlistan av Julien Sandrel.



 


Drömlistan är en ganska kort och lättläst roman om Thelma och hennes snart tonårige son Louis. 


De båda lever ett bra liv tillsammans men en dag är olyckan framme och ödet vill något annat. Louis hamnar i koma efter en trafikolycka och Thelma bestämmer sig för att uppfylla Louis lista över saker han drömmer om i hopp om sonen ska vakna upp igen. Om hon kan berätta om sina äventyr, att livet kan vara rätt bra så kanske Louis får krafter att vakna upp igen. 


Det här är en berättelse som vill påminna om vikten av att leva i nuet. Vi vet inte vad som väntar runt hörnet och det är bäst att vi tar tillvara på det vi har. Att vi ska ta hand om dem vi älskar och inte glömma bort våra drömmar. 


”Drömlistan” är en roman som berör och får mig att le. Det är en varm ton i berättelsen och det gör boken väldigt bra. Jag gillar blandningen av det allvarliga med det lite mer humoristiska. Tycker om att man får små glimtar av hur Louis uppfattar allt runt omkring honom på sjukhuset där han ligger i koma. Och jag tycker om Thelma. Som får uppleva sin värsta mardröm och inte veta om hennes son ska klara sig. 


Jag hade gärna sett att boken var några sidor längre, för slutet kommer lite väl fort och är ganska kort. Jag var inte beredd på det och ville inte lämna Thelma och hennes son än. Ville veta mer! 


Rekommenderas. 


Översatt av Sofia Nordin Fischer. 


https://www.forum.se/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

En sensommar av längtan av Gabriella Argus

  Det här var precis vad jag behövde just nu. En varm och underhållande feelgood/romance med både hjärta och smärta. En feelgood med härliga...