lördag 4 maj 2024

Bidrottningen av Veronica Linarfve



 


Det här var en bok som inte gick att släppa. Jag fastnade totalt i berättelsen om Gabriella och hur hennes liv tar sig en oväntad vändning. 


Gabriellas liv kör på i ett rasande tempo med jobb, familj och en hemtjänstvägrande farfar och hans sexhundratusen bin. En farfar som hon älskar. Till slut orkar inte Gabriella mer och hon kollapsar fullständigt. 


Att inte orka, att inte känna efter och se tecknen på utmattning och psykisk ohälsa förrän det är försent är vanligt. ”Bidrottningen” är en roman om att inte orka och att bryta ihop. Det är en roman om att ge sig själv chansen till vila för att lappa ihop sig själv och komma ut på andra sidan - starkare och bättre. En väg som är lång och svår. 


Jag tyckte väldigt mycket om den här berättelsen, om Gabriella. Hon och hennes resa till ett bättre mående fastnar hos mig och jag följde den med spänning. 


Men det är inte bara en bok om utmattning, det är även en bok om vänskap, kärlek, om att våga låta frågan vad som är meningen med livet ta plats. Lättläst, berörande och igenkännande. Jag läste och kände en massa känslor. Karaktären Gabriella berörde starkt som jag skrev, men vad galet irriterad jag blev på hennes pappa. Honom skulle jag inte vilja ha i mitt liv. 


Rekommenderas varmt! 


Harper Collins

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Häxhammaren av Johanna Strömqvist

  Rekommenderad läsålder är 9-12 år.  Det här är den andra, fristående boken i serien Silver & Stål.    Lilly och Vincent måste i ett nu...