lördag 25 maj 2024

Till minne av en mördade av Pascal Engman och Johannes Selåker



 


Den här boken har gått mig lite förbi känner jag. Men så började jag lyssna på den under en av mina promenader och så var jag fast. 


Boken utspelar sig under sommaren 1994 då vi både minns fotbollslandslagets triumf i USA och Mattias Flinks vansinnesdåd. En kvinna hittas strypt till döds och snart står det klart att hon bara är ett av flera offer som mördats på samma sätt.


Det blev många och långa promenader för att få lyssna klart på den här boken. Galet spännande med oförutsägbara vändningar och händelser. Jag tyckte om det höga tempot i boken, de så olika karaktärerna, polisen Tomas och journalisten Vera. Gillar blandningen av jakten på en mördade och deras egna problem och privatliv. 


Miljöer och karaktärer är väldigt bra gestaltade och författarduon lyckas även bra med att placera handlingen med många tidstypiska detaljer till en sommar då jag själv hade fyllt 19 år och mest var glad över sommarlov. 


Det här var väldigt bra och väldigt spännande! Har redan lyssnat på mer än halva del två i serien ”Skammens väg”. Så missa inte den här boken! 


Bokförlaget Forum

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Häxhammaren av Johanna Strömqvist

  Rekommenderad läsålder är 9-12 år.  Det här är den andra, fristående boken i serien Silver & Stål.    Lilly och Vincent måste i ett nu...