fredag 31 maj 2024

En hemlighet för mycket av Jenny Fagerlund.



 


Det sa ”swish” och så var boken slut. Det brukar göra det när jag börjar läsa en av Jennys böcker. För hon har förmågan att skriva så att jag fastnar. Hennes berättelser är fängslande och skrivna med sådan värme att det inte går att lägga undan boken när man väl börjat läsa. 


”En hemlighet för mycket” är inget undantag. Boken är den första delen i Jennys nya serie ”Gärdetböckerna”. Här fångas jag snabbt i berättelsen om Anna, som förlorar allt när hennes sambo dör. Besparingarna är borta och hon står utan hem. 


Nästan allt i alla fall. Det visar sig att Anna har ärvt en lokal som det tidigare varit hunddagis i. Där kan hon bo och försöka starta om på nytt. Helt plötsligt har Anna även några hundar som hon får ta hand om. 


Underbara karaktärer och miljöer som beskrivs på ett väldigt målande sätt vilket gör att det känns som om det är bekanta man läser om. Det går att skapa sig egna bilder av platser när jag läser, boken blir så lätt att läsa. 


Jag tycker om det vardagliga i Jennys bok, att läsa om resan som Anna gör. Från att ha varit på botten och att därifrån ta sig upp och bli ett mer självständigt jag som person. Läsa om de relationer Anna har och hur de förändras och fördjupas. 


”En hemlighet för mycket” är välskriven, lättläst och väldigt bra! Det är glädje, sorg, kärlek och allt däremellan. Som livet är med andra ord. 


Ser fram emot fler delar i serien och att få återvända till Gärdet! 


https://bookmarkforlag.se/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Häxhammaren av Johanna Strömqvist

  Rekommenderad läsålder är 9-12 år.  Det här är den andra, fristående boken i serien Silver & Stål.    Lilly och Vincent måste i ett nu...