fredag 17 maj 2024

Till offer åt det okända av Anna Jansson.






Det här är den 25e delen i Annas serie om kriminalinspektör Maria Wern. Och ja, jag kastar mig över varje ny del och älskar dem. För mig är det som att träffa gamla bekanta igen när jag börjar läsa, välkända karaktärer, välkända miljöer. 


Här får vi träffa Lovisa och Rosalie, tonåringar som börjat sin första dag på gymnasiet. Vänner som är på väg ut i livet med allt vad det innebär. På kvällen festar nya och äldre elever i en lyxvilla. Men kvällen slutar inte som det är tänkt, en av flickorna kommer inte hem den kvällen. 


Jag tycker om Annas sätt att skriva, jag fångas och kan inte sluta läsa. ”Till offer åt det okända” är spännande och oförutsägbar. Anna berättar sin historia och jag får sakta men säkert bitar till helheten och vem som egentligen är skyldig. Anna skriver och sätter alltid fokus på viktiga teman. I denna bok skildrar hon väldigt väl hur det är att vara tonåring, alla frågor, hur man vill vara, utsattheten och att känna sig utanför.  Välskrivet, spännande och berörande. 


Jag längtar redan efter nästa del!  

Norstedts förlag

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Häxhammaren av Johanna Strömqvist

  Rekommenderad läsålder är 9-12 år.  Det här är den andra, fristående boken i serien Silver & Stål.    Lilly och Vincent måste i ett nu...