fredag 17 maj 2024

Medan vi brinner av Amer Sarsour.



 


I ”Medan vi brinner” får vi möta Omar som åker till Italien för att hämta hem sina kusiner som flytt kriget i Syrien. Omar är 23 år och från början är han väldigt taggad på uppdraget han har fått av sin pappa. Nu kan han visa att han är vuxen och kan ta ansvar. Men resan blir svårare och jobbigare än han tänkt sig. 


Det här är en kort bok med mycket innehåll. Resan är full av spänning och rädsla. Amer berättar om flykt och krig, tar mig med som läsare på en resa som är farlig och svår. Det är stängda gränser, poliser, passkontroller och människor som inte litar på varandra. 

Med både allvar och humor skildrar han Omar som vill så mycket men som på resan börjar tvivla på sig själv och allt runt omkring. Men det är även en roman om att våga tro, om vänskap och om att bli vuxen på riktigt. Språket är både poetiskt och fullt med vardagliga utryck. Tycker om blandningen som i mitt tycke gör boken mer levande. 


Det här är en bok som jag kommer tänka på länge. Jag kunde inte lägga ifrån mig boken när jag väl börjat läsa. Omar är en karaktär som växer med antalet sidor  jag läser. Det är en spännande resa jag har fått ta del av. 


Rekommenderas. 


Norstedts förlag

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Häxhammaren av Johanna Strömqvist

  Rekommenderad läsålder är 9-12 år.  Det här är den andra, fristående boken i serien Silver & Stål.    Lilly och Vincent måste i ett nu...