torsdag 30 maj 2024

Femton år av Vigdis Hjort.



Den här boken är en betraktelse över vad det innebär att växa upp och bli stor. Vilka är egentligen ens föräldrar, känner man dem då bra som man tror? Och vem är man själv mitt i allt? Vill man vara som mamma och pappa? Elle hur gör man då för att bli en annan om man vill det? 


Paula, som är på tröskeln till vuxenlivet hittar brev som hennes mamma har skrivit. Där upptäcker hon att de är fulla med lögner. Hur kan mamman ljuga så?  Varför gör hon det? Den trygga värld Paula känner till känns inte riktigt så trygg längre. 


Jag vet inte riktigt vad jag ska tycka om den här romanen. På ett sätt tycker jag att den är väldigt bra med ett fantastiskt språk och bra skildrade relationer. På ett annat sätt blir jag mest förvånad över det Paula upptäckte inte är mer, större och betydligt mer allvarligt. Jag hade velat ha mer, nu blev det mest ett jaha… 


Så jag är kluven. Väldigt kluven. 


Översatt av Jens Hjälte. 


https://www.nok.se/


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Häxhammaren av Johanna Strömqvist

  Rekommenderad läsålder är 9-12 år.  Det här är den andra, fristående boken i serien Silver & Stål.    Lilly och Vincent måste i ett nu...