onsdag 1 maj 2024

Floden sjunger ditt namn av Eleanor Shearer





 


Boken tar oss med till 1800-talet och slaveriet på bland annat Barbados. Rachel är slav med en längtan. En längtan efter sina barn som tagits ifrån henne och sålts vidare. Hon lyckas fly och tar sig iväg på en farofylld resa över hav och land för att hitta de som hon älskar mest. 


Jag lyssnade mestadels på den här boken och det blev långa och många promenader för att få veta hur det skulle gå för Rachel. Det är en gripande bok, en bok som berör. Jag kan inte förställa mig den smärtan som hon måste ha upplevt, att förlora sina barn. Att inte ha ett eget val utan ägas av någon annan. Det går att ta på hennes desperation, hennes förtvivlan och längtan. Författaren gestaltar känslor, miljöer och karaktärerna väldigt levande. 


Det är svårt att förstå den grymhet som slavarna råkade ut för i Karibien. Att de endast sågs som en handelsvara, att familjer splittrades och att man tog deras barn för att sälja dem som slavar. 💔 


Det här var en lärorik bok om en period i Karibiens historia som jag har dålig koll på. Det är en bok som var lätt att lyssna på även om handlingen var tung. Men boken andas hopp och jag imponeras över Rachel och hennes mod. 


Rekommenderas varmt. 


Historiska media

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Häxhammaren av Johanna Strömqvist

  Rekommenderad läsålder är 9-12 år.  Det här är den andra, fristående boken i serien Silver & Stål.    Lilly och Vincent måste i ett nu...