onsdag 1 maj 2024

Kvinna saknad av Mary Kubica



Jag inhalerade den här boken. Var helt fast, kunde inte släppa taget. Det var som om den krävde att bli läst och jag följde bara med. 


Det är en ganska mörk och otäck historia som målas upp. Författaren gestaltar både karaktärer och miljöer väldigt levande och under hela läsningen finns en lätt känsla av obehag. Vad sjutton är sanningen? Vem ljuger och vem är skyldig.  Mary har byggt upp sin spänningsroman på ett skickligt sätt, för jag vill bara läsa ett kapitel till. Och sedan ett till och ett till. Måste få veta hur allt ligger till. Måste få veta hur det ska gå. 


Sakta men säkert klaras händelser upp, hemligheter kommer till ytan och så en twist jag inte såg komma. Otäck på ett väldigt subtilt sätt som gör att boken, miljöerna och karaktärerna kryper in under huden på mig. Det är sorgligt, spännande och förbaskat bra! 


Översatt av Cecilia Falk. 


Lavender Lit


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Häxhammaren av Johanna Strömqvist

  Rekommenderad läsålder är 9-12 år.  Det här är den andra, fristående boken i serien Silver & Stål.    Lilly och Vincent måste i ett nu...