torsdag 23 maj 2024

Käraste Lena av Ninni Schulman



 


Den här boken slukade jag under första maj. Galet bra och spännande. ”Käraste Lena” är nu också nominerad till årets bok och jag håller med, den borde även ha varit på min lista. För det här är en jäkla bra bok!


Återigen får jag som läsare träffa Ingrid, sin lever isolerad av rädsla för sin före detta man.  Hon längtar efter dottern som bor i fosterfamilj och försöker starta ett nytt liv. 


Men, som före detta polis kan hon inte hålla sig borta från ett fall som kommer förbi henne. 


Det här är andra delen i Ninnis Siljanserie, som tar oss tillbaka till 80-talet. Jag tycker om att läsa om en tid utan smartphones och internet. Ninni skriver briljant och bygger upp historien så att man bit för bit får ledtrådar till vad som egentligen hände. 


Spännande och levande miljöer, intressanta karaktärer och en handling som gör att man inte vill lägga ifrån sig boken. Det tillsammans med alla tidstypiska 80-tals detaljer som gör att man får en klick nostalgi på köpet. 


Hatten av! Längtar redan efter del tre! 


Bazar förlag

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Häxhammaren av Johanna Strömqvist

  Rekommenderad läsålder är 9-12 år.  Det här är den andra, fristående boken i serien Silver & Stål.    Lilly och Vincent måste i ett nu...