lördag 25 maj 2024

Tid för Lisbeth av Annelie Sylvan.



 


Det här är definitivt en av årets bästa böcker. ”Tid för Lisbeth” är en humoristisk, vacker och väldigt charmig feelgood om livet när det förändras och man måste börja om.


Lisbeths man lämnar henne efter många års äktenskap och det släpper lös en ilska i henne. En ilska som gör att hon flyttar från stan ut till en stuga i skogen. Omgivningen har svårt att förstå och tänker nog att hon har blivit galen. Men Lisbeth behöver vara ifred, nollställa sig själv. 


Livet är oförutsägbart och Lisbeth förändras  ju längre in i handlingen man kommer. Hon ser möjligheter och får börja vara som hon vill vara. Lisbeth växer som människa, som kvinna och också som mamma. Även om relationen till döttrarna bitvis är ansträngd. 


Jag älskar språket i den här boken, de klockrena formuleringarna som får mig att le och att bli berörd. Det är vackert, välskrivet och väldigt, väldigt bra! Jag tycker om att vara i Lisbeths miljö som Annelie gestaltar väldigt levande. Jag tycker om karaktärerna, hur Lisbeth blir gladare och lyckligare. 


Romanen är en härlig blandning av glädje, sorg, vänskap, kärlek, frustration och att låta det gamla flyga iväg för att ersätta med något nytt. ”Tid för Lisbeth” var en njutning att läsa från första sidan till sista. En sådan där roman som jag kommer att tänka på ibland. 


Norstedts förlag

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Häxhammaren av Johanna Strömqvist

  Rekommenderad läsålder är 9-12 år.  Det här är den andra, fristående boken i serien Silver & Stål.    Lilly och Vincent måste i ett nu...