torsdag 30 maj 2024

Din tid kommer av Carl-Johan Vallgren



 


Boken tar avstamp i Falkenberg 1993. En flicka hittas död i ett vattendrag i gränsen mellan Halland och Småland. Med största sannolikt har hon hållits inspärrad, men i övrigt är spåren svåra att förstå. 


Det blir upp till kommissarie Björling, nybliven änkling och utredaren Johanna från Rikskrim, som en gång flyttat frå trakten får ta upp jakten på den som är skyldig. 


Jag vet inte riktigt vad jag tycker om det här. Spännande är den definitivt, men boken känns även rörig. Det är så många trådar att hålla reda på och den här boken kräver definitivt sin läsare. Författaren har ett bra, målande språk som höjer läsningen, men jag hade nog väntat mig mer tror jag. Eller jag vet inte. 


Jag har svårt att hålla fokus genom läsningen och känner att handlingen är lite för skruvat emellanåt. Det är en del saker i boken som känns lite för mycket.


Den här boken är nominerad till årets bok och jag har en aning svårt att se varför måste jag erkänna. För mig är det en spännande bok men utan den där wow-känslan jag vill ha i läsningen. Helt ok att spendera ett par timmar med, men den här boken är inte årets bok för mig. 


https://www.albertbonniersforlag.se/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Häxhammaren av Johanna Strömqvist

  Rekommenderad läsålder är 9-12 år.  Det här är den andra, fristående boken i serien Silver & Stål.    Lilly och Vincent måste i ett nu...