fredag 17 maj 2024

Koden till tonårshjärnan av Lena Skoglund



Det här var en mycket intressant bok att läsa för mig som har en tonåring i huset. 


När man är tonåring är det mycket som händer, både i kropp och knopp. Lenas bok förklarar vad som händer i deras hjärna och varför. Det i sin tur skapar en större förståelse för typiska tonårsbeteenden och visar på hur vi som vuxna kan stötta upp på ett bättre sätt. 


Jag tyckte att boken var lätt att läsa trots att den är full med fakta. Lena förklarar bra och pedagogiskt med glimten i ögat kring hjärnforskning. Det finns en mängd konkreta tips och råd och Lena skriver både roligt och med målande exempel. 


Men det är ingen bok du ska sträckläsa tycker jag. Bättre att läsa, reflektera och diskutera innehållet. För det här är en bok jag kommer återkomma till flera gånger då mitt andra barn blir tonåring om ett par år. 


Rekommenderas varmt både till tonårsföräldrar och till dig som möter tonåringar som exempelvis lärare! 


The booksffair förlag

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Häxhammaren av Johanna Strömqvist

  Rekommenderad läsålder är 9-12 år.  Det här är den andra, fristående boken i serien Silver & Stål.    Lilly och Vincent måste i ett nu...