torsdag 23 maj 2024

Vargskytten av Catrin Ormestad



 


Vilken bok! Vilken läsupplevelse! ”Vargskytten” är helt klart en av årets bästa böcker! Hade den på min lista över de jag trodde/hoppades skulle vara nominerad till årets bok, men icke! Och det har jag svårt att förstå. 


I ”Vargskytten” får jag som läsare förflytta mig till en ö i Ålands hav. Det här är en berättelse där händelserna kring en skjuten varg väcker otroligt starka känslor och även spänningar i samhället där karaktärerna bor. 


Boken kräver sin läsare, det är en del namn och relationer att hålla koll på. Men det är så värt det! Tycker om språket, handlingen, att karaktärerna är speciella med sina egenheter och ryggsäckar med bagage som de måste bearbeta. Jag tycker om att berättelsen berör, att den får mig att både tänka och känna. Så fina miljöbeskrivningar och gestaltandet av karaktärer som är ett nöje att läsa. Välskrivet och bara väldigt bra! Att boken är på över 500 sidor märks inte. Sidorna flyger fram och boken tar slut alldeles för fort. 


Bazar förlag


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Häxhammaren av Johanna Strömqvist

  Rekommenderad läsålder är 9-12 år.  Det här är den andra, fristående boken i serien Silver & Stål.    Lilly och Vincent måste i ett nu...