fredag 29 december 2023

Flickan under jorden av Elly Griffiths


 

Ljudboken inläst av Angela Kovács. 


Nu har även jag stiftat bekantskap med Ruth Galloway som är arkeolog och expert på ben. Hon bor ensam i kanten av våtmarkerna utanför Kings Lynn i Norfolk. 


När polisen hittar människoben i närheten av där Ruth bor kallar man in henne som expert. Man misstänker att det är kvarlevorna efter Lucy Downey, en flicka som kidnappades för tio år sedan. När Ruth undersöker benen visar det sig att benen är mer än tusen år gamla, till kriminalinspektör Harry Nelsons besvikelse. 


Ända sedan Lucy kidnappades har Nelson fått mystiska brev som innehåller referenser till rituella offer. När ännu en flicka försvinner och Nelson får ett nytt brev ber han Ruth om hjälp med att tolka breven. Samtidigt som Nelson och Ruth närmar sig varandra blir det tydligt att Ruth svävar i livsfara för att hon hjälper polisen. Jakten på kidnapparen blir en kamp mot klockan för både den försvunna flickan och Ruth själv. 


Min vän  har ju talat gott om den här serien och under bokmässan 2022 lyssnade jag på ett samtal mellan henne och Anna Jansson. Ett samtal som gjorde mig nyfiken på Ruth och Nelson.  


Jag tycker om Elly Griffiths sätt att ge liv åt sina karaktärer, och hennes miljöskildringar. Det blir väldigt levande! Ruth är en härlig karaktär och henne vill jag läsa/lyssna på om. Tycker även om kombinationen av arkeologi och deckare. Det blir en härlig blandning som får mig att gå långa promenader bara för att få lyssna vidare. Spännande och ganska oförutsägbart! 


Översatt av Carla Wiberg. 


Bokförlaget Forum

Storyside

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

En sensommar av längtan av Gabriella Argus

  Det här var precis vad jag behövde just nu. En varm och underhållande feelgood/romance med både hjärta och smärta. En feelgood med härliga...