onsdag 27 december 2023

Udda och jämna av Hanna Zeime



 


Jag fastnade för omslaget till den här boken. Det var något som drog mig till den, men så hamnade boken i min bokvagn och blev stående där. Tills min dotter gjorde en adventskalender åt mig och valde ut olästa böcker att slå in. 


Till en början fastnar jag i berättelsen om Eva. Hennes psykiska ohälsa, oviljan till kontakt med både familj och myndigheter. Eva är en arg, orolig och utåtagerande människa som jag till en början finner ganska otrevlig och osympatisk. Men hon växer under handlingens gång när man lär känna henne. 


”Udda och jämna” är en roman om att inte må bra, om känslor och svårigheter. En roman om att behöva hitta hem och de svårigheter som man kan ställas inför på vägen. Det här är en roman med många udda och märkliga karaktärer. Berättelsen innehåller ganska många dråpliga situationer, humor, svärta, sorg och värme. Det är både allvarligt, lättsamt och spännande. 


Jag var på väg att ge upp boken någonstans i mitten, då tappade den fart och kändes meehh. Men något drog mig tillbaka och det är jag glad för. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Häxhammaren av Johanna Strömqvist

  Rekommenderad läsålder är 9-12 år.  Det här är den andra, fristående boken i serien Silver & Stål.    Lilly och Vincent måste i ett nu...