fredag 29 december 2023

Försvunnen av Guillaume Musso



 


En femåring försvinner från sina föräldrar. En tragedi som leder till att hennes föräldrar separerar. Fem år senare hittas deras dotter på exakt samma plats där hon försvann. Vad har hänt och var har hon varit? 


Det gäller att vara med när man läser en bok av Guillaume. Det händer saker hela tiden och små detaljer är av stor vikt för att förstå helheten. I början funderar jag varför en del av karaktärerna är med, men det förstår jag efter ett tag. Alla har sin speciella del i historien och behövs. 


Det är flera livsöden som jag som läsare får följa, parallellt, både i nutid och i dåtid. Inget är som jag tror och alla små delar vävs skickligt ihop till en helhet, en helhet jag inte såg komma. Guillaume är extremt skicklig på att villa bort läsaren i olika riktningar och jag gillar det skarpt. 


Historien är sorglig, spännande och väldigt, väldigt bra! 


Översatt av Christina Norrman. 


Bokförlaget Nona

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Häxhammaren av Johanna Strömqvist

  Rekommenderad läsålder är 9-12 år.  Det här är den andra, fristående boken i serien Silver & Stål.    Lilly och Vincent måste i ett nu...