söndag 31 december 2023

Tim - biografin om Avicii av Måns Mosesson.



 



En väldigt fin bok om Tim, hans fantastiska musik och hans liv. Boken är även en oerhört viktig historia om psykisk ohälsa. 


Den här boken gjorde ont att läsa. Jag led med Tim och den press han utsattes för. Att vara berömd är inte något som passar alla och för Tim var det nog så. Han ville skriva musik, inte uppträda. 


Det är många känslor som rör sig i mig när jag läser boken. Jag blir arg för att ingen såg efter honom ordentligt, att de pressade honom till något han egentligen inte ville. Jag blir arg på att han inte fick hjälp tidigare och att ingen stoppade vansinnet. 


När man läser boken inser man att Tim var en ganska skör och introvert kille. En kille som blev vuxen för fort och som egentligen bara ville hitta sig själv och må bra. 


Det här är en välskriven biografi och det märks att Måns som skrivit den pratat och diskuterat med många personer som fanns runt Tim, lyssnat på dem när de berättat om sina minnen. 


”Tim - Biografin om Avicii” är en gripande bok om hans alldeles för korta liv. Och det är en bok som inte bara berör det sorgliga och mörka utan man får även läsa om det fina, ljusa och lyckade. 


Albert Bonniers förlag

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Häxhammaren av Johanna Strömqvist

  Rekommenderad läsålder är 9-12 år.  Det här är den andra, fristående boken i serien Silver & Stål.    Lilly och Vincent måste i ett nu...