onsdag 27 december 2023

Vildlilja av Sara H. Olsson



 Det här är den tredje fristående boken i Ellingeserien. Jag har läst de två tidigare och tyckt mycket om så förväntningarna var höga. 

Jag tycker om hur Sara berättar sin historia, hur hon blandar nutid med dåtid och hur hon lyfter fram hur svenska kvinnor var engagerade i kriget. 


I denna del får vi träffa Sonja som är sjuksköterska och hennes resa med röda korset och de vita bussarna för att evakuera krigsfångar från koncentrationslägren. 


Likt de två tidigare delarna fastnar jag totalt i berättelsen, i hur det var då, hur nutid flätas samman med dåtid. Sara är väldigt bra på att gestalta miljöer så att de känns äkta och väldigt påtagliga. Alla tre böckerna har varit väldigt spännande och svårsläppta. Dessutom har jag fått lära mig nya saker om de modiga kvinnorna som kämpade på olika sätt i det fasansfulla andra världskriget. 


”Vildliljan” är en välskriven historisk roman som har det mesta. Det är ett intressant persongalleri, spänning och romantik. Alla delarna har berört mig, men denna gjorde det lite extra. Det är den bästa boken av de tre enligt mig. Missa inte! 


För bäst behållning av läsningen skulle jag läsa böckerna i ordning. 


Harper Collins


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Häxhammaren av Johanna Strömqvist

  Rekommenderad läsålder är 9-12 år.  Det här är den andra, fristående boken i serien Silver & Stål.    Lilly och Vincent måste i ett nu...